فواید شنا

site-manager تیر ۱۲, ۱۳۹۷ ۰

با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و گرما، ورزش شنا در بین افراد مختلف طرفداران زیادی پیدا می‌کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ فعالیت بدنی از جمله ورزش شنا سبب افزایش احساس شادی، خوب بودن و کاهش استرس، اضطراب و بهبود سیکل خواب می‌گردد. شنا باعث بهبود عملکرد قلبی_عروقی، افزایش استقامت عضلات، کاهش چربی و دیگر اثرات مثبت در بدن می‌گردد، همچنین هنگام شنا هیچ نوع فشاری از طرف زمین وجود ندارد که این امر مفاصل را از فشار و کشیدگی دور نگاه می‌دارد و چنانچه اگر وسیله‌ای برای شناور ماندن مثل جلیقه داشته باشید، فشار وارد شده کمتر هم می‌شود. شایان ذکر است، با شنا کردن فشاری بر بدن وارد نمی‌شود و تا آخر عمر می‌توان ادامه داد حتی تا ۱۰۰ سالگی، البته ورزشکارانی که دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند، از این ورزش می‌توانند به عنوان درمان و بازتوانی استفاده کنند، به خصوص اگر آسیب دیدگی در قسمت پایین‌تر بدن باشد و مکررا به آنها توصیه می‌شود که برای حفظ تناسب اندامشان شنا کنند شنا به آنها کمک می‌کند که ورزشکار رو فرم بمانند و حتی بخشی از روال بازتوانی هم می‌باشد. چون مقاومت آب باعث می‌شود ماهیچه‌ها بدون کشیدگی یا فشاری که برروی زمین تجربه می‌شود سخت کار کنند. شنا و دیگر فعالیت‌های آبی چیزی است که تمام اعضای خانواده می‌توانند در آن شرکت کنند. با افزایش میزان چاقی در بچه‌ها و نیز بزرگسالان فعالیت‌های بدنی خانوادگی و الگو سازی خوب می‌تواند یک روش برای متوقف کردن همه‌گیری بی‌تحرکی و چاقی باشد. انجام ورزش شنا باعث سوزاندن کالری زیادی حدودا ۵۰۰ تا ۶۵۰ کالری در ساعت می‌شود که البته بستگی دارد به اینکه با چه کارایی شنا می‌کنید و چقدر شناور هستید.

 

فواید شــــــنا

 

فواید شنا

دلایل زیادی برای شنا کردن هست. در اینجا تعدادی از آنها را ذکر می کنیم تا انگیزه شما بیشتر شود.

 

فشار کم بر بدن

هنگام شنا هیچ نوع فشاری از طرف زمین وجود ندارد که این امر مفاصل را از فشار و کشیدگی بدور نگاه می دارد. در واقع، بنیاد آرتروز ( آمریکا) شنا و فعالیت های آبی را به این دلیل قویا توصیه می کند. کلاس های آئروبیک آبی به این دلیل هم خوب هستند، چون با وجود اینکه می پرید و به کف استخر می خورید، آنرا با فشار کمتری انجام می دهید برای اینکه در آب شناور هستید. و دیگر اینکه در زمان کلاس آئروبیک آبی اگر وسیله ای برای شناور ماندن ( مثل جلیقه ) داشته باشید، فشار وارده کمتر هم می شود.
 می توان تمام عمر ادامه داد
 چون با شنا کردن فشاری بر بدن وارد نمی شود، تا آخر عمر می توان ادامه داد. اگر در وب سایت ها بگردید می توانید گروه های شنا ۱۰۰ تا ۱۰۴ ساله را هم پیدا کنید ! جک لا لان مربی تناسب اندام هنوز هم در سن ۹۳ سالگی روزی یک ساعت شنا می کند!

رسیدن به آمادگی قلبی عروقی

شنا استقامت را بهبود می بخشد. در مطالعه ای بر روی مردان و زنان میان سال بدون فعالیت بدنی که به مدت ۱۲ هفته تمرین شنا انجام دادند، مصرف اکسیژن حداکثر، ۱۰% و حجم ضربه ( مقدار خون پمپ شده با هر ضربان که نشاندهنده قدرت قلب است) تا ۱۸% بهبود پیدا کرد.

ایجاد توده عضلانی

در مطالعه ای بر روی مردانی که یک برنامه شنا هشت هفته ای را کامل کردند ، ۸/۲۳% افزایش در ماهیچه سه سر (پشت بازو) مشاهده شد. اگر شما هم اصلا تمرین مقاومتی انجام نمی دهید و شروع به شنا کنید، مطمئنا قوی تر خواهید شد و حتی ممکن است بمانند مردان مورد اشاره در این مطالعه توده عضلانی تان بیشتر شود. اما حتی اگر افزایشی هم در توده عضلانی نداشته باشید، اما ارزش آن را دارد که به خاطر قدرت و توانی که مطمئنا کسب می کنید شنا کنید.

یک جایگزین به هنگام آسیب دیدگی
وقتی ورزشکاران آسیب می بینند، بخصوص در قسمت های پایین تر بدن، مکررا به آنها توصیه می شود که برای حفظ تناسب اندام شان شنا کنند. شنا به آنها کمک می کند که روفرم بمانند، و حتی بخشی از روال بازتوانی هم می باشد. چون مقاومت آب باعث می شود ماهیچه ها بدون کشیدگی یا فشاری که بر روی زمین تجربه می شود، سخت کار کنند.

گریزی از گرمای تابستان

چیزی مثل شنا در طی ایام گرم تابستان، چه در ساحل باشد یا چه در استخر، وجود ندارد. شنا آرام بخش است، حرکات نرم و موزون هستند، و تمرینی عالی است.
 
 رویدادی خانوادگی
شنا و دیگر فعالیت های آبی چیزی است که تمام اعضای خانواده می توانند در آن شرکت کنند. با افزایش میزان چاقی در بچه ها و نیز در بزرگسالان، فعالیت های بدنی خانوادگی و الگوسازی خوب می تواند یک روش برای متوقف کردن همه گیری بی تحرکی و چاقی باشد.
 سوزاندن کالری
شنا کالری زیادی را، حدود ۵۰۰ تا ۶۵۰ در ساعت می سوزاند که بستگی دارد به اینکه با چه کارآیی شنا می کنید و چقدر شناور هستید (هر چه چربی تان بیشتر باشد ، بیشتر شناور می مانید و برای شنا کالری کمتری نیاز دارید). تحقیق اولیه بر روی شنا و مصرف کالری نشان داده است که شنا، بدون توجه به ضربه، حدود ۸۹ % کالری سوزانده شده در طی دویدن و ۹۷% کالری سوزانده در طی دوچرخه سواری در یک دوره زمانی مشابه را می سوزاند.به بیان دیگر، شنا حدود ۱۱% کمتر از دویدن اما تنها ۳% کمتر از دوچرخه سواری می سوزاند. یک نکته مهم در این اطلاعات این است که مصرف کالری به شدت ورزش بستگی دارد و امکان آن کاملا وجود دارد که در زمانی مشابه کالری های بیشتری را بسوزانید در صورتیکه شدید شنا کنید.

فرستادن دیدگاه »

شما باید وارد شوید تا دیدگاهی ارسال کنید.